Na tomto místě budou vkládány aktuální informace k plánované výstavbě vysokorychlostní trati (VRT) přes naše obce.
Studijní cesta starostů z okolí Jihlavy, Humpolce a Benešova na VRT do SRN 27.8.2014
Studijní cesta starostů z Jihlavska, okolí Humpolce a okolí Benešova do SRN na provoz rychlovlaků VRT se uskutečnila ve středu 27.8.2014. Svezení vlakem velmi příjemné, vzdálenost 91 km mezi Norimberkem (cca. 800 tis. obyvatelem i s okolní aglomerací) a Ingolstadtem (cca. 200 tis. obyvatel i s okolní aglomerací) jsme absolvovali v čase 31 minut, nejvyšší dosažená rychlost byla 270 km/hod, cena jízdenky 21€ na celý den po celém Horním Bavorsku. Vesnice v okolí dráhy byly v nejmenší vzdálenosti dle našeho odhadu 200 m, odhlučnění bylo provedeno protihlukovými stěnami o výšce cca. 2 metry. Jak jsme se dozvěděli od paní starostky městečka Kinding, byl pro obec výrazným přínosem vznik zastávky cca. 1 km. od obce, protože v Ingolstadtu se nachází automobilka Audi, kde velká část občanů pracuje. Díky tomuto faktu patří tento region mezi nejbohatší v celé Evropě, v podstatě s nejnižší nezaměstnaností.Dokonce přestává stačit i malé parkoviště, kde občané ráno, než nastoupí do vlaku zaparkují automobily. Na místě jsme se přesvědčili, že vlaky (soupravy) samotné jsou méně hlučné, než v současné době u nás provozované vlaky. Velkým problémem však je provoz rychlodráhy, zejména vjezd do tunelu, kdy se při každém vjezdu ozve rána podobná tlumenému výstřelu z děla, jak vlak tlačí ohromnou masu vzduchu a průjezd tunelem (byl dlouhý 7 km) na mne působil spíše negativně, protože se okolní vzduch a země třese, jakoby se blížilo zemětřesení, nebo spíše ohromné stádo koní. Tento můj dojem byl v bezprostřední blízkosti tunelu (asi 100 metrů od něho), jak daleko se tyto vibrace šíří však neumím popsat..Německo samotné se potýká s problémem, jak dostat do vlaků velký počet cestujících. Rychlovlaky jsou neustále přeplněné a DB (Deutsche Bahn) musely z tohoto důvodu objednat poschoďové soupravy, které by měly být dodané v roce 2015 z ČR. Jak nám na dotaz sdělila paní starostka Kindingu, tak nemá v povědomí, že by při stavbě dráhy byly zbourány nějaké domy, nebo vesnice, naopak se jim dráha vyhýbala. Několik záležitostí ohledně výstavby protihlukových stěn, resp. nechtění tyto postavit řešil i německý soud, kdy v jednom případě obec Kinding uspěla a DB musely stěnu postavit, ve druhém byla žaloba zamítnuta jako neopodstatněná - sídla (domy) již byly více vzdáleny a výstavba by neměla na snížení hluku žádný vliv.
Územní plán ČR - zahrnuje i výstavbu VRT
Politika územního rozvoje ČR ve znění Aktualizace č. 1 - návrh.pdf
Článek na portálu ihned.cz dne 22.8.2014
Trať rychlovlaku vadí podnikateli Pawlowskému, nechal ji škrtnout.PDF
Článek na portále idnes.cz dne 2.6.2014
Studie prověří smyl stavby rychlodrah v Česku.PDF
Článek v 5 plus 2 dne 28.3.2014
Na samotě u ... dráhy? Ne, díky!.PDF
Prezentace k výstavbě VRT v ČR 14.1.2014 KÚ Vysočina
Prezentace VRT Praha - Brno - 14.1.2014 Krajský úřad.pdf
Článek v Lidových novinách 5.9.2011
Vysokorychlostní železnice se vyplácejí jen zřídka.PDF
Nové pracovní varianty SUDOPu Praha a.s. pro vedení VRTu kolem naší obce
Mapka plánované trati je vložena ve dvou formátech. Formát Pdf pod obrázkem má lepší rozlišení při zvětšení.
Přehledná_situace.pdf Žádost na MD.PDF Zápis ze společného jednání.PDF
A 1 Textová zpráva.pdf B 2 Technická zpráva.pdf
Výňatek z technické dokumentace - Varianta trasy V7 je předkládána jako základní nosná trasa.pdf
Stanovisko Ministerstva dopravy na nesouhlads obce Staré Břiště.pdf
Odpovědi Ministerstva dopravy na dotazy obce Vyskytná nad Jihlavou.pdf
Zápis ze společného jednání zástupců dotčených obcí ve věci výstvaby VRT (vysokorychlostní trati) Praha - Brno a SŽDC s.o. dne 28.11.2013.pdf
Petice proti vystavbe VRT - varianta H4.pdf
Odpověď z Kraje Vysočina k podané Petici.PDF
Výňatek z koordinační studie Ministerstva dopravy z roku 2003 o hluku způsobovaném vysokorychlostními vlaky
Společné stanovisko obcí proti výstavbě VRT varianta H4.PDF
Žádost o ukončení příprav výstavby VRT jižně od D1.PDF
Aktivity proti výstavbě varianty H4 v oblasti Vysočiny.pdf
Vysokorychlostní tratě - Zapomeňte, stát si neví rady..PDF
Odkaz pro stažení tiskové konference z 15.5.2014 v PS ČR
http://uloz.to/xrHpJJAi/vrt-tiskova-konference-v-parlamentu-15-5-2014-mp3
Výzva na zpracování nové studie VRT Praha - Havlíčkův Brod.pdf
http://www.jihlavske-listy.cz/clanek14585-starosta-hybralce-je-pro-zmenu-smeru-vysokorychlostni-trati.html
http://www.jihlavske-listy.cz/clanek14587-vysokorychlostni-zeleznice-pod-sacberkem-budou-tunely.html
http://www.jihlavske-listy.cz/clanek19717-ministerstvo-zacina-vybirat-z-variant-vysokorychlostni-trate.html
http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-zeleznice-v-cr-postrehy-z-konference-na-vysocine/
http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/reditel-szdc-sury-o-priprave-vysokorychlostni-zeleznice-v-ceske-televizi/
http://www.regio2020.cz/
http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/
Jihlavské listy 7.6. 2016 - Otazníky kolem VRT přetrvávají.pdf
http://jihlava.idnes.cz/debata-o-vysokorychlostni-trati-pres-vysocinu-v-namesti-nad-oslavou-1js-/jihlava-zpravy.aspx?c=A160528_2249624_jihlava-zpravy_mv
http://ekonomika.idnes.cz/komentar-vysokorychlostni-trate-v-cr-rychlovlak-f7t-/eko-doprava.aspx?c=A160530_140745_eko-doprava_jan
http://www.statnisprava.cz/rstsp/clanky.nsf/i/pojede_rychlovlak_pod_blanikem__16080908_53853666
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2456791-pomala-cesta-k-ceskym-rychlovlakum-na-dve-trate-vznikaji-studie-treti-se-projektuje
Dobrý den,
ráda bych poděkovala panu starostovi za kroky, které podniká ve věci vysokorychlostní trati.D.Dvořáková
Žádám co nejvíce občanů, aby se zapojili do diskuze k této problematice. Je důležité, aby zde byly vyjádřeny Vaše názory a postoje v plánované trati poblíž našich obcí. Může to být jeden z našich argumentů o veřejném mínění.Děkuji, Petřr Böhm, starosta obce Vyskytná nad Jihlavou.
Píše se rok 2019 a všem Vám fandíme. Z naší strany podporujeme variantu H4 a značná část obcí podél varianty V7 podniká kroky k prosazení varianty H4, zejnéna "zasíláním příspěvků" těm správným osobám. Tak zlomte vaz.
P.S. Z čistě pragmatického hlediska, by jste měli mít soucit s těmi chudáky obyvateli obcí okolo dálnice, které jsou katastrofálně zatížené liknavostí ouřadů a zejména neúnosným navyšováním provozu dálnice bez dostatečných opatření pro bezpečný život jako takový. Podpořte tedy variantu H4. Děkujeme všem.
Dobrý den,
jsem zásadně proti variantě vysokorychlostní trati přes postižené obce. Je naší poviností bojovat a přesvědčit Kraj o nesmyslnosti ba až vědockofantastického činu, který by z našich vesnic udělal zkázu. Nadobro by se zničilo vše kvůli čemu jsme si zvolili život na vsi. Je naší poviností chránit panenskou přírodu a kriticky ohrožené druhy nejen ptactva. Nedopusťme takovou zkázu. Apeluji společně s panem starostou, dotčenými obcemi a věřím, že vyhraje zdraví rozum!!! MgA. Marek Fexa
Dnes 6.1.2014 byla předána na podatelně Kraje Vysočina Petice proti plánované změně trasy V7 na H4 vysokorychlostního koridoru Praha - Brno. Sběr podpisů probíhal v průběhu Vánoc. Celkem bylo sebráno 497 podpisů. Děkujeme všem, kteří svým podpisem Petici podpořili.
Nepodceňujme plánování tratě, čím dřív je zastavíme tím lépe. Nemužou nám přece jen tak zničit krajinu, vesnice a život na venkově.
L. Kubínová
... myslím si, že je jistá naděje uspět, přinejmenším částečně odklonit koridor VrT nazpět k dálnici, kam patří; tedy, jestliže s(těmi aktivními) lidmi z blízkých dotčených obcí i my v tomto skutečně podpoříme zastupitele. Petice pana starosty Petra Bohma je formulována velmi věcně a dobře. Ve "veřejném zájmu" strana pana Babiše (či kterákoliv jiná) "může" chtít prosadit (téměř) vše...
Dobrý den. děkujeme za podporu. Jen upřesním, že se nejedná o mou Petici, ale o Petici obce Vyskytná nad Jihlavou, kterou schválilo zastupitelstvo obce. Já jsem byl pouze administrátor, který sestavil návrh.
Dobrý den, sice nejsme z Vyskytné, ale trať se nás bude také přímo dotýkat (Sedlice). A jsme také zásadně PROTI. Také jsme zprovoznily webové stránky a stránku na facebooku (http://www.zachrantesedlici.unas.cz/). Musíme se nějak brátit proti megalomanským projektům naší vlády!
Zajímavá myšlenka, že koleje bude oddělovat jen plot nebo val od lidí. http://www.youtube.com/watch?v=oZywILevyps
V úterý 14.1.2014 budou v rádiu Region a pravděpodobně i na Radiožurnálu reportáže, jak moc by nás výstavba koridoru postihla, jak může zlikvidovat podnikatele (zemědělce) a jak se dotkne lidí, kteří by bydleli v bezprostřední blízkosti.
Posílám ohlasy tisku na včerejší jednání v Jihlavě:
http://www.novinyvm.cz/6230-vysokorychlostni-spojeni-vysociny-s-ostatnimi-metropolemi-pocita-se-zastavkou-ve-velkem-mezirici.html
http://pelhrimovsky.denik.cz/zpravy_region/seminar-o-rychlotrati-starostu-neuspokojil-20140115.html
http://trebicsky.denik.cz/z-regionu/rychle-vlaky-na-vysocine-pro-nekoho-utopie-20140115-wl44.html
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/doprava/zpravy/proti-zmene-trati-pro-rychle-vlaky-na-vysocine-je-deset-petic/1030486
Chápu Váš nesouhlas s vedením vysokorychlostní trati. Zároveň ale chci upozornit, že varianta "V7" také NENÍ součástí schválených Zásad územního rozvoje Kraje Vysočina - tam stále figuruje zcela jiná trasa - ze severu - kolem Leštiny u Světlé n. S., východně od Světlé n. S. na Havl. Brod, v zásadě souběžně se stávající železnicí.
Doporučovat nyní variantu V7 místo H4 je nesmyslné a nehorázné! V7 je naprosto nereálným úletem, vedla by neméně krásnou krajinou, navíc napříč Přírodním parkem Melechov a kolem Přírodní rezervace Stvořidla. Jestli někdo mohl počítat s tím, že kolem něj povede (rychlostní) železnice, tak pouze lidé kolem stávající žel. trati, kde už kvůli tomu léta platí stavební uzávěra.
doporučuji oplotit a udělat si tam rezervaci :-D
Dobrý den,
nové varianty trasy považuji za úspěch a výsledek úsilí pana starosty. To, že jihlavští zastupitelé mají zájem přivést VRT do Jihlavy je bezesporu fakt. Ale to, že tvrdí, že trasu nelze přiblížit k Dálnici D1 je nesmysl. Opak dokazují původní návrhy, nebo také projekt ČVUT z roku 2013:
http://vrt.fd.cvut.cz/data/x2zs/vrt_praha-brno_usek3.pdf
http://vrt.fd.cvut.cz/index.php?file=x1-2zs&action=show
...
Dobrý den,
souhlasím s Vámi. Je to však práce všech starostů, kteří se hlasitě ozvali proti variantě, která nám byla předložena ke smíření se s ní. Připojil bych jednoduché rčení: Kde je vůle, je i cesta. Odkaz bohužel nefunguje, je možno prosím zaslat na email? Velmi rád bych se s touto studií seznámil. Případně, pokud je možné ji zveřejnit, udělejte tak na našich facebookových stránkách. Děkuji, hezký den Petr Böhm, starosta obce Vyskytná nad Jihlavou.
Dobrý den,
je mi jasné, že do těchto souhlasných stránek vstupuji jako nepřátelský živel, ale poslední Vaše kroky zveřejněné v médiích mě nutí reagovat. Tedy: jediný Váš argument proti navrhované trase (označované H4) je ten, že vede kolem Vaší obce. Všechny další argumenty platí i pro nové varianty, které nyní mediálně prosazujete. Zkrátka se bezohledně snažíte shodit vysokorychlostní trať na sousedy žijící o pár kilometrů dál. Není vhodné v této chvíli prozrazovat rivalovi zásadní nevýhody těchto nových variant proti té, co má vést kolem Vyskytné. Vězte však, že Vaše chování je vůči sousedům nehorázně sobecké, a buďte si jist, pane Böhme, že nově postižené obce si tuto bezohlednost nenechají líbit. Občan Větrného Jeníkova
Vážený pane Děchtěrenko, velmi důrazně se ohrazuji proti Vašemu nařčení o sobeckosti a mrzí mne, že Váš přístup je veden hned od počátku jako rivalovský, oproti našemu, kdy jsme zvolili spojenectví. Větrnému Jeníkovu byly zasílány kopie komunikace obcí, které se rozhodli spojit proti variantě H4 hned od počátku, ale do dnešního dne nebyl projeven sebemenší zájem kohokoli z Vaší strany. Od počátku je naší snahou vytlačit koridor ze sídel a přizpůsobit trať obyvatelům, nikoli, aby se obyvatelé museli přizpůsobit trati. Stačí, že již Vysočinu rozděluje dálnice D1, proč stavět další dělící linii a nepokusit se jí vystavět v ochranném pásmu dálnice? Nové verze, které se objevily jsou označeny jako pracovní, k jednání po vznesených připomínkách aktivních obcí. Je logické, že pro Vyskytnou nad Jihlavou přinášejí úlevu a takto by se nám to líbilo, ale s tím říkáme i B), které Vy jste možná (záměrně) vynechal, že tato varianta může postihnout jiné obce. Petr Böhm, starosta obce Vyskytná nad Jihlavou.
Dobrý den, pane starosto, reagoval jsem v hněvu bezprostředně poté, co jsem si přečetl internetové stránky Jihlavských listů. Celou záležitost dlouhodobě sleduji a dopad vysokorychlostní železnice na Vysočinu mě děsí. Máte pravdu, jediným uspokojivým řešením, kdy by nemuseli trpět lidé a příroda, je dostat stavbu přímo do ochranného pásma D1. Obce, kterých se to nějak týká, by proti sobě bojovat neměly. M. Děchtěrenko
Dobrý den všem,
po přečtení příspěvků výše jsem zděšen, na jaké úrovni se zde vede diskuse. Základním argumentem skutečně je jen to, že by trať vedla okolo vaší obce. Padají zde silná slova, jako devastace krajiny, likvidace zemědělců apod.
Při projednávání staveb veřejného zájmu je skutečně důležitý konstruktivní přístup všech stran, zatímco zde jsem se dozvěděl jen "zásadně PROTI", avšak argumenty v podstatě chybí. Ač máme v našem státě demokratické zřízení a každý se může vyádřit k čemukoliv, veřejný zájem by měl být stále nadřazen zájmu jedinců. V tomto směru je mi velmi sympatická odpověď MD na dopis pana starosty obce Staré Bříště. Každá liniová stavba vede krajinou a pokud nechceme platit za 200km tunel, nevyhnutelně vede i okolo nějakých obcí. Rozdíl pochopitelně je, pokud vede nějakým chráněným územím, ale to není tento případ. V okolí vaší obce je však, nezlobte se na mne, krajina jako všude jinde, s tím rozdílem, že tam žijete právě vy. Sám žiji ve vesnici, kterou (snad někdy) bude v budoucnu míjet D3 o necelý jeden kilometr. Uvědomuji si však, jaký význam ta stavba má. Zkuste se na to, prosím, podívat i z tohoto pohledu. Ještě bych podotkl, že českou krajinu upřímně považuji za malebnou a skutečně mi nedělá radost, když se do ní příliš zasahuje. Osobně si však myslím, že stavba železniční trati rozhodně krajinu nedevastuje tolik, jako například výstavba supermarketů.
Uvědomte si prosím také, o jaké železnici se tady vlastně bavíme. Současné VRT jsou na zcela jiné úrovni, pokud jde o vztah k okolí. Po zkušenosti s životem v Německu, kde jsou takové trati běžné, si dovolím tvrdit, že ve vzdálenosti řádově 100m od trati o ní prakticky nevíte. Stavba je od začátku plánována tak, aby měla co nejmenší rušivý vliv. Jedná se zejména o protihlukové stěny a valy, které skutečně výrazně omezí hluk (absurdní příspěvek "Pana Jiřího" mě v tomto směru skutečně nadzvedl ze židle), nehledě na to, že moderní soupravy jsou samy o sobě na velmi vysoké úrovni, pokud jde o hluk. S dálnicí to srovnávat v podstatě nelze, už jen proto, žehluk není souvislý. Bohužel, přimknout koridor k D1 není v podstatě možné vzhledem k požadavkům na směrové a výškové vedení trati pro rychlost přes 300km/h. Stačí se podívat na mapu a poloměry oblouků dálnice a navrhovaných tras.
Nedomnívám se proto, že váš odpor je opodstatněný a oprávněný. A už vůbec není konstruktivní. Osobně si myslím, že lídé bez konstruktivního přístupu nejsou partneři do diskuse a neměli by mít možnost jen mařit úsilí jiných, aniž by sami přispěli věcným návrhem.
Dobrý den vážený pane Nedomanský, rozumím Vašim postojům a názorům. Diskuze na našich stránkách je otevřená diskuze veřejnosti, ve které mohou být samozřejmě projeveny názory pro i proti. Mohu Vás ujistit, že dokumentaci máme pečlivě nastudovanou ačkoli je velmi, velmi rozsáhlá. Předpokládám, že je spousta názorů, které jsou emotivní. I těmto názorům však rozumím a pokud jsou tendenční, snažíme se je vysvětlovat. Vašemu přirovnání k dálnici D3 , která je plánována necelý kilometr od Vašeho domu také rozumíme, nelze jej však přirovnat k situací, kdy má koridor vést nikoli kilometr od domů našich občanů, ale místo těchto domů. To je pro nás naprosto nepřípustné a budeme dělat vše pro to, aby se koridor přizpůsobil lidem, nikoli lidé koridoru. A pokud bude muset koridor zasáhnout některá sídla, tak ať jich je co nejméně. Je pro nás nepřípustné, aby nám bylo oznámeno, že byla vybrána tato varianta a my se s ní musíme smířit, navíc, když radní kraje veřejně prohlásí, že s touto variantou již nelze nic dělat. Pokud bude jednáno takto, nemůžete se divit, že jsou někdy tendence působit destruktivně a emotivně. Určitě však tyto tendence nebudou nikdy ze strany obce Vyskytná nad Jihlavou, která bude vždy konstruktivním partnerem, navíc, když u Ministerstva dopravy a projektantů pociťujeme naprosto opačný vstřícný přístup. Bohužel toto nemohu říci o některých našich zástupcích na Kraji Vysočina. Petr Böhm, starosta obce Vyskytná nad Jihlavou.
Měl byste si, pane Nedomanský, odkrokovat těch 100m od vašeho baráku!!!
A vy si prosím uvědomte, co dovedou moderní protihluková opatření. Takový vlak vám prosviští několikrát za den během pár vteřin a ve většině případů ho ani nezaznamenáte (nehledě na to, že "řádově" 100m se krokuje dost těžko ;-) )
Máte pravdu, jenom několikrát za den. Celkem 168 x v jednom směru a 168 x ve druhém směru. Toho si ani nevšimnete.
Vážený pane Nedomanský,
ve svém příspěvku obviňujete odpůrce trati z neodborné hysterie a říkáte, že nepřispěli věcným návrhem a implicitně by tudíž neměli mít možnost účastnit se diskuse, neboť již svou pouhou účastí maří úsilí jiných...
Krajina je v místech průběhu trati podle Vás stejná jako každá jiná. Nevím, nakolik úsek trati na Pelhřimovsku a Jihlavsku osobně znáte. Máte pravdu v tom, že se nejedná o žádnou velkoplošnou rezervaci, nicméně trať by postihla množství míst s výskytem ohrožených druhů rostlin a živočichů. Pokud jde o hodnotu dotčené krajiny celkově, je chyba (ze strany úřadů), že v průběhu zpracovávání návrhu nebylo v tomto ohledu provedeno žádné hodnocení, které by se promítlo do trasování trati. Z nedávné doby nicméně existuje například odborné posouzení krajinné a přírodní hodnoty okolí dvou obcí na trase, Mysletína a Dudína (zpracované v souvislosti s plánovanou stavbou vedení velmi vysokého napětí), kde se hovoří o velmi hodnotné a zachovalé krajině, která byla na škále 1-3 hodnocena body 2 až 3 a místy 3, což rozhodně není průměrná hodnota "krajiny jako každá jiná".
O hlukovém zatížení říkáte, že bude zanedbatelné. Tak je tomu možná ve městech a průmyslových zónách, kde je základní hodnota hluku trvale zvýšená. Pro obyvatele venkova, malých obcí a samot (právě pro tuto část Vysočiny typických), bude rozdíl vzdor všem protihlukovým opatřením nebetyčný.
Hovoříte o neodborné hysterii odpůrců. Mě spíše zaráží diletantismus na straně úřadů. Jak vyšlo najevo při veřejném projednání, trasa byla narychlo vytyčena "od stolu", a projektanti se ani dodatečně osobně naživo neseznámili s krajinou a fyzickými poměry v místech jejího průběhu (viz trasa středem rybníka, trasa půlící obec, vedoucí v těsné blízkosti rekreačních chatových oblastí, apod.). Bez jakéhokoli posouzení zátěže, kterou trasa nepochybně přinese, byly při zpracování vzaty v úvahu jen a pouze technické parametry. Jedinou odpovědí na otázku, "proč právě tudy" bylo "někudy to vést musí". Když starostové přišli s velmi racionálním návrhem přiblížit trasu co nejblíže k dálnici, byli bez diskuse odmítnuti, že to nejde z technických důvodů. Pouhé dva týdny po setkání s ministerskými úředníky však dokázali projektanti přijít hned s dvěma dalšími variantami výrazně bližšími k D1.
Odkazujete na svou zkušenost z Německa – možná tedy víte, že právě v Německu jsou si vědomi hodnoty krajiny. A právě z důvodu ochrany volné a nedotčené krajiny usilují o nejtěsnější možné přiblížení nově stavěných vysokorychlostních tratí ke stávajícím dálnicím. Když si vyhledáte fotografie z VRT spojující Kolín nad Rýnem a Frankfurt (kde se podařilo dosáhnout souběhu tras ze 70 procent), zjistíte, že v místech souběhu vedou obě stavby skutečně bezprostředně vedle sebe. V případě původního návrhu trasy H4 je VRT od dálnice vzdálena kilometry daleko. Nikdo kromě starostů totiž o souběh ani neusiloval, šmahem se prohlásilo, že západně od Jihlavy to nejde.
Jsem velmi ráda, že stavba vzbudila takovou pozornost a že se našlo tolik obcí a občanů, kteří se proti ní veřejně vyslovili, a vyvolali veřejnou diskusi. Suplují tak to, v čem selhal například Kraj Vysočina, jmenovitě zastoupený náměstkem hejtmana ing. Jouklem. Kraj nejenže nevyvinul žádnou snahu o aktivní hledání nejméně zatěžujícího řešení (kde jsou například jakákoli vyjádření ze strany odborníků na krajinu a životní prostředí?), nýbrž se dokonce snažil před veřejností (i před zastupitelstvem?) celý záměr co nejdéle udržet v tajnosti a byl připraven bez diskuse přijmout první řešení načrtnuté zhruba od stolu a zpracované bez jakéhokoli ohledu na obce a krajinu (viz absence strategického posouzení stavby z hlediska dopadu na životní prostředí, což je postup, který v případě zařazení takovýchto staveb do zásad územního rozvoje vyžadují evropské i české předpisy..)
Vyčítáte odpůrcům, že nemají jiný důvod být proti, než že trasa vede kolem nich. I kdyby skutečně nebyl jiný důvod, přesto je naprosto legitimní, že se ozývají a hájí zájmy svých občanů, zvlášť když jim dosud nikdo nesdělil pořádný důvod, proč by trasa měla vést PRÁVĚ kolem nich. Tvrdit za této situace, že obce a občané vyjadřující nesouhlas mají sklapnout a bez řečí se podrobit záměru jen proto, že o něm někdo prohlásí, že je ve veřejném zájmu, je nehorázné.
Vaše argumentace mi trochu připomíná názory pana hejtmana Běhounka, který v únorovém zpravodaji pro vysočinská města hovoří o "vyvolávačích", kteří kritizují a "nic neriskují", a měli by proto jen mlčet. Z jeho i Vaší rétoriky na mě velmi silně vane nepříjemný duch dob (ne)dávno minulých, kdy se ve jménu "lidu" bezstarostně a ve velkém škodilo lidem...
Dobrý den,
jednoznačně souhlasím s panem starostou!
D.Dvořáková
Dobrý den pane Böhme
Názor ohledně přiklonění VRT do ochranného pásma dálnice je teoreticky správný, ale pro většinu trasy Vysočinou v podstatě nepoužitelný. Něco jiného by bylo, kdyby dálnice vedla relativně rovně a v jejím ochranném pásmu nebyla žádná zástavba. Ale stačí si projet trasu dálnice a najednou zjistíte, že skoro každých 5-10km je v těsné blízkosti nějaká obec, některé i dokonce míň jak 50m. V jedné takové bydlím, tak vím o čem mluvím.
A zde vystupuje zásadní problém této varianty. Jak narazí trasa VRT na takovou obec, tak jediná možnost jak ji obejít, když to nejde podél dálnice, je obejít obec z druhé strany, a protože jste limitováni poloměrem zatáček, tak ji obejdete v těsné blízkosti. A zde se Vás ptám (a tím myslím všech, kteří prosazují přimknutí VRT k dálnici) chtěli by jste být v kůži takto postižené obce. Myslím si že žádný z vás. V tomto světle pak problém s možným sousedstvím Vašich obcí s tratí VRT už tak zle nevypadá. Proto si myslím, že minimálně přes větší část území Vysočiny není varianta přimknutí VRT k dálnici vůbec vhodná. Jedině, že by jste zastávali názor: když už jsou obce v sousedství dálnice takto postiženy, tak už nějakou tu železnici taky zkousnou.
Toto je vidět i na zde již zmiňované studii z pera studentů ČVUT. Je vidět, že si s tím dali docela dost práce, a snažili se o co nejmenší zásah dotčených obcí (a ctili zásadu neobklíčit žádnou obec těsně mezi dvě tratě). A i zde zjistíte, že přes Vysočinu volili trasu v těsném souběhu dálnice jen minimálně, ale většinou se pohybovaly tak ve vzdálenosti cca 5-10km od dálnice. A je to v podstatě i logické. Když chcete hledat novou trasu pro VRT a jste limitováni velikostí poloměru zatáček a stoupáním, je technicky nemožné kopírovat trasu dálnice, která se klikatí a vlní krajinou Vysočiny a jejíž poloměry zatáček a stoupání jsou pro trasu VRT nevyhovijící.
S pozdravem
Petr Zacha
...další, který se nechal "nachytat" na poloměry...
Dobrý den, mohl by jste prosím trochu více rozvést Vaší úvahu o ,,nachytání" na poloměry? Pokud máte informace, že poloměry jsou zbytečně veliké a někdo nás tahá za nos, tak Vaše informace určitě uvítáme. Děkuji Petr Böhm, starosta obce Vyskytná nad Jihlavou.
..proč vlastně nepřizpůsobit D1..???
Dobrý den, snažím se dohledat aktuálnější informace o výstavbě VRT. "Aktuální" informace jsou z půlky roku 2014. Máte nové informace, kam se vše posunulo? díky. M.Brož
Dobrý den, dnes (11.8.2015) byla na stránky obce vložena výzva k podání nabídek na zpracování nové územně technické studie Praha - Havlíčkův Brod.
Dobrý den, znamená to snad, že by návrh trasy H4 byl na ústupu?
Uvidíme.
Hodně mě VRT zajímá...je totiž jisté, že trať prostě kolem Jihlavy povede (jižně, severně), tak sem si zajel do stejných míst, co byl p. Böhm v rámci "inspekční cesty" v Německu. Byl jsem poblíž Kindingu a především v Günzehofenu (malá vesnička, kde vyúsťuje tunel) a vzdálenost tratě od vesnice odpovídá tomu, jako je např. plánováno u Bílého Kámene (jižní varianta, kdy tunel je vyveden ca 800 m od vesnice). Na začátku na mě trať zapůsobila pozitivně - překvapivě nenarušuje trať ráz okolí, je tu pouze pruh kolejí a kolem vše upraveno a plno zeleně. Už je to 10 let co tu trať funguje. Posadil jsem se do vzdálenosti ca 600 m od trati a celou hodinu "vychutnával" průjezdy vlaku, vč. měření hlučnosti a natáčení. Vlak projel ca 4x jedním směrem plus opačně (celkem tedy 8 krát), kdy po dobu asi tak 25s vzroste hluk tak na 70 dB. Řekl jsem si...není to zase tak hrozné. To se dá. Pak jsem skočil na kus řeči za mladou rodinou, co bydlela ca 200 m od trati a ti měli opačný názor (musím podotknout, že asi tak 1 km od nich je 6 proudá dálnice) a nelíbilo se jim především to náhlé zvýšení hluku. Na dálnici si už zvykli. Především v létě, kdy mají otevřená okna, vítr vane směrem k nim a večer koukají na zprávy, tak každých 20 min po dobu 25s neslyší co paní Merkelová povídá k národu :-) . Podobné zkušenosti mají lidé ve vesnice za kopcem v případě příhodného větru. Tunel, který ústí poblíž baráku je poměrně dlouhý - celá stavba trvala ca 5 let a téměř po celou dobu měli problémy se stavaři (stav. hluk a ruch, zkracování cesty podél jejich baráku, atd.). Jako bonus ale v obci zvelebily malinké náměstíčko (opravena bus zastávka a část silnice v obci).
Ještě jeden dotaz k poloměrům a rychlosti VRT - všiml jsem si na mapě VRT v Německu, že každá část tratě má jinak nastavenou max. rychlost. Je možné zmenšit poloměr, zmenšit rychlost pro Vysočinu tak, aby to co nejméně zatížilo obyvatelstvo a krajinu? Celkový čas mezi Prahou a Brnou by se asi navýšil, ale počítám tak o 10 min... tuto část ale berte jako úvahu absolutního laika.
Na mezinárodní konferenci v Náměšti nad Oslavou jsem navrhl aby bylo vyvoláno jednání s Ministerstvem dopravy, které by mělo pravidelně a aktivně informovat všechny starosty z obcí, které vystupují proti výstavbě VRT v ČR. Také jsem navrhl, aby tito starostové byly sezváni na jedno místo a byly s nimi projednány všechny možnosti, varianty, data apod.
Po bližším prostudování nově navržených variant, které dnes nesou označení RS1 (původně H4) musím konstatovat, že po prvotním uspokojení s odklonem od našich obcí, musím za naše obce i tyto varianty odmítnout, protože jsou plánovány přes naše zdroje pitné vody (studny) v lesích pod Větrným Jeníkovem. Po zkušenostech ze zahraničí, kde byly vysokorychlostní tratě vybudovány v blízkosti podzemních zdrojů pitné vody, došlo k poklesům podzemní hladiny pitné vody, nebo dokonce k úplné ztrátě zdrojů.
Dobrý den,
v současné době považuji za důležité znovu zvýšit aktivitu v této oblasti.
Nabízím svoji osobu k pomoci. Mám kontakty na nejvyšší vedení společnosti SŽDC a dílčí kontakt na SUDOP.
Jsem majitel pozemku na Bílém Kámeni.
Ing.Luboš Kameník,Ph.D. 606745387